Przez wiele lat zdobywaliśmy doświadczenie z zakresu zarządzania szeroko pojętym biznesem w wielu międzynarodowych firmach, postanowiliśmy podzielić się naszym doświadczeniem i wspierać polski biznes, szczególnie firmy, które mają aspiracje rozwijać się na wymagającym rynku dóbr i usług.

Naszą misją jest pomoc w rozwoju Małych i Średnich Przedsiębiorstw, chętnie podzielimy się know-how w różnych obszarach, zarówno od strony szkoleniowej, jak i doradztwa oraz wsparcia biznesowego.


target
08 Lis 2017
Mariusz Walczak

SMART – skutecznie realizuj cele

Wielu z Was pewnie słyszało, że by coś osiągnąć, trzeba mieć w życiu cel, prawda to powszechnie znana, dlaczego zatem tak niewiele osób to robi? Postanowiłem przeprowadzić eksperyment i zapytałem 60 wybranych osób, które nie pełnią obowiązków managerskich. Okazuje się, że ponad połowa (42 osoby), w ogóle nie zastanawiała się nad tym, co chciałaby robić w życiu, co osiągnąć, nie próbowała stawiać żadnych celów. Pozostałe próbowały rzadko, najczęściej jakieś postanowienie noworoczne, które się nie udało, bo na owym sylwestrowym impulsie się skończyło. Jak to zatem jest, że osoby, które kończą tę samą szkołę, dorastają w podobnym środowisku i warunkach, po kilkunastu latach są w tak różnych miejscach? Jedna z nich jest np. dozorczynią osiedlową żyjącą z dnia na dzień, a druga właścicielką prosperującej agencji reklamowej. Otóż drugą część mojego mini eksperymentu, stanowiły rozmowy z osobami, które pełnią wyższe stanowiska managerskie, były wśród nich także przypadki osób z ubogich rodzin, dlaczego oni osiągnęli sukces?

Po pierwsze chcieli, po drugie stawiali sobie cele! Po trzecie więcej osiągnęli i szybciej Ci, którzy stawiali cele konkretne, powiedzielibyśmy dzisiaj tożsame z metodologią SMART, która pomaga skutecznie w realizowaniu naszych założeń.

Metodologia SMART – skuteczne narzędzie

1. S – cel powinien być SPRECYZOWANY

Każdy nasz cel, powinien być konkretnie sprecyzowany, trzeba wiedzieć co jest do zrobienia. Może to być np. „Podróż do Paryża i zobaczenie wieży Eiffle”. To powinien być konkret, powinniśmy wiedzieć co chcemy zrobić. Jeśli stawiamy duży cel, np. budowa domu, warto podzielić go na mniejsze cele, które doprowadzą do realizacji głównego założenia. Każdy mniejszy cel, powinien być również rozpisany wg SMART. Realizacja dużych celów, zazwyczaj trwa dłużej, dlatego często je nazywamy celami długoterminowymi, zadania prowadzące do ich realizacji, możemy określić jako cele krótkoterminowe, np. zakup działki, wybór projektu domu, itp.

2. M – każdy cel musi być MIERZALNY

Nie uda nam się zrealizować żadnego celu, jeśli nie będziemy wiedzieć, jak zmierzyć wykonanie, kiedy powiemy, że zrealizowaliśmy nasze zadanie, założenia, itp. W przypadku, naszej podróży, miarą realizacji może być np. Zdjęcie pod wieżą Eiffle, które udokumentuje realizację naszego zadania. Biznesowe cele można mierzyć za pomocą np.:

  • realizacji wartościowej – cel obrót 100tys, jeśli wykonanie 100tys i więcej, to cel zrealizowany
  • realizacja ilościowa – cel sprzedaż 100szt, jeśli sprzedano 100szt i więcej, cel zrealizowany
  • wzrost – cel wzrost obrotu o 10%, jeśli obrót był 100, a zrealizowano nowy co najmniej 110, to cel zrealizowany
  • jakościowy – konkretne zadania wg SMART, np. 50% udziału w obrocie powinna to być sprzedaż czerwonych samochodów,

3. A – cel powinien być AMBITNY

Jeśli coś przychodzi nam bardzo łatwo, to nasze zaangażowanie w to jest minimalne, zatem stawianie sobie celów, które praktycznie same się realizują, powoduje, że tak naprawdę nie idziemy do przodu, nie rozwijamy się lub robimy zaledwie mały kroczek. Jeśli chcemy by nasze życie się zmieniało zgodnie z oczekiwaniami, chcemy mieć na nie jak największy wpływ, to znaczy, że stawiane cele powinny być dla nas wyzwaniem, tak by po realizacji nie tylko czerpać zadowolenie z wyniku wypełnionych zadań, ale też mieć osobistą satysfakcję, podbudować swoje EGO i móc powiedzieć, tak zrobiłem to. Taka emocjonalna nagroda, jest bardzo ważna i działa bardzo motywująco i zachęcająco, by stawiać sobie nowe wyzwania i co najważniejsze realizować je.

4. R – cel musi być REALNY

Ten punkt w metodologi SMART, pozwala nam równoważyć wymóg poprzedniego wskaźnika, czyli dba oto byśmy nie przesadzili, by wyzwanie było wymagające, ale zarazem realne do spełnienia. Przyjrzyjmy się naszej wycieczce do Paryża. Jeśli jest to wyzwanie młodego studenta lub licealisty, który np. nie ma jeszcze stałych dochodów ani bogatych rodziców, to zgromadzenie funduszy, przygotowanie planu wyjazdu i dopięcie wszystkiego, wygląda na zadanie ambitne. Rozsądne będzie w zależności od sytuacji, podzielić to wyzwanie na mniejsze cele, np. zrobić kalkulację finansową, jaki budżet potrzebujemy, następnie wypisać możliwości zdobycia pieniędzy oraz przygotowanie planu jak to osiągnąć. Gdy zaczniemy rozpisywać mniejsze cele, to nam wyjdzie, czy zadanie jest dla nas osiągalne i w jakim okresie (może się okazać, że zebranie budżetu potrwa np. 6 miesięcy), czy też nasze możliwości nie są wystarczające i cel należy zweryfikować, np. zmienić miejsce wycieczki,  na takie, które będzie osiągalne. Na pewno realizacja podróży do Paryża jest bardziej realna, niż wyprawa dookoła świata, studenta bez grosza. Tak wiem, historia zna dzisiaj takie przypadki, że można wyruszyć z plecakiem dookoła świata, nie mając funduszy i może to się udać, media społecznościowe dają niezliczone możliwości komunikacji i kontaktów, jednak to także wymaga dobrego zaplanowania i odrobienia pracy domowej wcześniej, by te kontakty i pomoc pozyskać, uznajmy to za sytuację niestandardową, dla największych zapaleńców, którzy mają niesamowitą automotywację. Ten punkt „R” jest bardzo ważny w całej metodologii, może mieć istotny wpływ na końcowy pozytywny wynik. Większość ludzi, gdy ustawi sobie nierealny cel, po podjęciu kilku prób zniechęca się i odpuszcza, tak skończyło wiele postanowień noworocznych. W 90% przypadków, nierealny cel lub nie umiejętnie podzielony na mniejsze realne cele, nie zostaje zrealizowany, wyzwanie jest porzucane.  Warto o tym pamiętać!

5. T – cel musi być TERMINOWY

Wspominałem wcześniej o tym, że jeśli stawiamy sobie bardzo ambitne wyzwanie, może wymagać  podzielnia na mniejsze cele – człowiek potrzebuje widzieć efekty, czuć progres, jeśli sprawy idą do przodu, napędza to nas do dalszego działania. Zatem większe wyzwania możemy określić jako cele długoterminowe, a mniejsze jako zadania krótkoterminowe. To co jest ważne w każdym przypadku, by sukces został osiągnięty, należy jak najprecyzyjniej określić, do kiedy ma być wyzwanie ukończone. Punkty 4 i 5 pomogą nam zweryfikować, jak bardzo zadanie jest ambitne, ile może wymagać czasu, by było realne do wykonania. Zatem nasza wyprawa do Paryża, przy założeniu, że ma to być wypad na weekend, tanimi liniami, nocleg w hostelu, w większości będziemy jeść przygotowane przez siebie posiłki, będzie wymagać zdobycia np. 2 500PLN. Jeśli wspomniany wcześniej student, jest np. w stanie dzięki pracy dorywczej odłożyć 500PLN miesięcznie, to dla niego bardzo realne jest, że w ciągu 5 miesięcy zdobędzie budżet na wyprawę. Jeśli z jakiś przyczyn chciałby pojechać za 3 miesiące, by np. uczcić z ukochaną jej urodziny lub wspólną rocznicę, to znaczy, że powinien szukać dodatkowych możliwości zarobku, albo sponsora, albo angażuje finansowo ukochaną, robi napad na bank, itp. Wszystkie inne rzeczy związane z rezerwacją noclegu, planowaniem trasy, wykonaniem zdjęcia przy wieży Eiffle, wydają się dzisiaj być bardzo łatwe, gdy ma się przy sobie smartfona.

Na koniec chciałbym obiema rękami podpisać się i potwierdzić użyteczność tej metodologii. Każdy cel do tej pory, jaki sobie postawiłem, podzieliłem na mniejsze zadania i rozpisałem wg SMART, zakończył się sukcesem. Były to rzeczy od z pozoru prostszych, jak nauka jazdy na snowboardzie, przez osobiste/zespołowe średniej trudności np. wydanie w internecie płyty zespołu muzycznego, który tworzę z kolegami, aż po zakup własnego mieszkania, czy założenie firmy.

Powodzenia i wielu zrealizowanych celów.

PODOBNE ARTYKUŁY

Jak powstrzymać rotację pracowników

Od początku roku media coraz głośniej donoszą, że w Polsce jest rynek pracownika. Co to znaczy? Jakie są tego konsekwencje? Czy można temu zaradzić? Spróbujemy odpowiedzieć na te pytania...

Czytaj więcej

Czemu tracimy klientów?

Pozyskać klienta to nie lada sztuka, ale jeszcze trudniejsza - to przekonanie go, by wracał. Lojalność klientów można zdobyć na wiele sposobów. Który zatem wybrać? Producenci, sprzedawcy, dostawcy usług, pośrednicy, agencje marketingowe i reklamowe, wszyscy starają się zrozumieć, jakimi przesłankami kieruje się klient podczas zakupów i wyboru usług, jak najlepiej i najszerzej zaspokoić jego potrzeby i wreszcie, jak sprostać oczekiwaniom konsumentów.

Czytaj więcej