Przez wiele lat zdobywaliśmy doświadczenie z zakresu zarządzania szeroko pojętym biznesem w wielu międzynarodowych firmach, postanowiliśmy podzielić się naszym doświadczeniem i wspierać polski biznes, szczególnie firmy, które mają aspiracje rozwijać się na wymagającym rynku dóbr i usług.

Naszą misją jest pomoc w rozwoju Małych i Średnich Przedsiębiorstw, chętnie podzielimy się know-how w różnych obszarach, zarówno od strony szkoleniowej, jak i doradztwa oraz wsparcia biznesowego.


bb
03 Lis 2017
Mariusz Walczak

Jak powstrzymać rotację pracowników

Od początku roku media coraz głośniej donoszą, że w Polsce jest rynek pracownika. Co to znaczy? Jakie są tego konsekwencje? Czy można temu zaradzić? Spróbujemy odpowiedzieć na te pytania, ale zacznijmy od początku.

Wymagający rynek

Zaczęło się kilka lat temu od jednej z najbardziej zaawansowanych branż – IT. Firmy headhunterskie prześcigają się w pomysłach, jak dotrzeć do programistów i developerów. Zapotrzebowanie jest ogromne, nie tylko w Polsce, ale na całym świecie. Mamy erę cyfryzacji i przed sobą nieskończoną ilość kodów do napisania. Wykwalifikowanych programistów szkolą się tysiące każdego dnia, mimo tego, to kropla w morzu potrzeb. Firmy z tej branży począwszy od wielkich gigantów jak Google, Oracle, kończąc na małych rodzinnych jak Liki, zaczęły dbać nie tylko o dobre wynagrodzenie pracowników, ale o atmosferę pracy, zapewniając całą masę udogodnień i atrakcji dla pracowników. Wszystko po to, by zbudować dobre, efektywne zespoły zaangażowane w pracę i przywiązane do pracodawcy. Czy warto to było? Na pewno.

Rotacja pracowników = większe koszty

Dzisiaj by dobrze obsłużyć klientów, by uzyskać większą sprzedaż, czy lepszą wydajność w produkcji, niezbędni są wykwalifikowani pracownicy. Dobry sprzedawca w branży spożywczej szkoli się co najmniej 160 godzin, a wprawę w obsłudze zdobywa po dwóch miesiącach. Bardzo często szkolenie, wiąże się z dodatkowymi kosztami pracodawcy, np. specjalne certyfikaty, uprawnienia, itp. W niektórych branżach, np. banki (specjalne kursy rozpoznawania walut, czy realizacji transakcji międzynarodowych), chemicznej (uprawnienia pracy z szkodliwymi środkami), dodatkowe szkolenia pochłaniają kilka tysięcy na pracownika. Łatwo policzyć, że jeśli dana osoba, po 2-3 miesiącach odejdzie, firma ponosi finansowe straty podwójnie, traci pieniądze zainwestowane w pracownika, który odszedł, a także musi wydać kolejne na szkolenie następnej osoby. Z drugiej strony pracownicy nabywający doświadczenie, szkolący się, znacznie wolniej wykonują różne czynności i znacznie częściej popełniają błędy, np. złe wprowadzenie informacji do systemu, niekompletne dane, pomyłki w rozliczeniach, itp. Powoduje to potrzebę zaangażowania innych osób, by błędy naprawić, co oczywiście także kosztuje. W sprzedaży, jeśli obsługa nie jest wyjątkowo sprawna, klienci stojący w kolejce często rezygnują z transakcji, bo dzisiaj czas jednym z najważniejszych zasobów – nie mamy czasu. Jak widać gołym okiem, na wszystkie problemy lekarstwem może być doświadczony, zaangażowany pracownik, który często potrafi sam rozwiązywać nawet trudne problemy, by to osiągnąć, potrzebujemy LOJALNEGO pracownika.

5 zasad budowania lojalności pracowników

1. Warunki zatrudnienia

Traktuj ludzi tak, jakbyś sam chciał być traktowany. Podstawą jest adekwatna płaca do wkładanej pracy. Niekoniecznie trzeba od razu oferować wysoką stawkę godzinową, można zbudować system motywacyjny oparty na płacy zasadniczej i różnych premiach wynikowych, który znacznie bardziej stymuluje do osiągania ponadprzeciętnych wyników. Ogromne znaczenie ma atmosfera w firmie, wzajemny szacunek i traktowanie pracownika jako człowieka.

2. Dodatki socjalne

Kolejne 100zł do wypłaty, nie zdziała tyle, co karnet do siłowni lub abonament opieki medycznej. W wielu firmach to dzisiaj standard, a odczucie pracownika wartości takiej nagrody jest o wiele większe niż równowartość w pieniądzach. Znaczenie też ma jakość używanych narzędzi pracy, np. laptop, telefon, samochód, itp. Warto dać możliwość pracownikowi wyboru lepszego narzędzia za dopłatą, jeśli zależy mu np. by samochód miał większy bagażnik, itp. Często powoduje to przywiązanie pracownika do firmy.

3. Standardy pracy

Jasny zakres obowiązków oraz dokładny opis kompetencji, znacznie pomagają pracownikowi wykonywać zadania zgodnie z oczekiwaniami pracodawcy. Warto by standard pracy był czytelny i kompletny, np. jasno opisywał jakie etapy obsługi klienta powinny być zachowane, jednocześnie dając pracownikowi możliwość wykonania ich w swój niepowtarzalny sposób, by mógł poczuć się częścią firmy. Im wyższe stanowisko managerskie, tym pracownik powinien mieć większą swobodę wyboru sposobu wykonania obowiązków, natomiast jasno doprecyzowane powinny być zakresy kompetencji.

4. Szkolenia

Ciągłe podnoszenie kwalifikacji personelu oraz rozwijanie różnych umiejętności doskonale buduje lojalność pracowników. Warto by kursy, szkolenia nie tylko rozwijały kompetencje potrzebne w pracy, ale pozwalały ludziom rozwijać ich pasje. Ważne by programy były w miarę możliwości dobierane indywidualnie dla jednostki lub zespołu, np. kursy językowe, umiejętności obsługi Excel, czy skutecznego osiągania celów. Jeśli firma pracuje zespołami projektowymi lub działami, którymi zarządzają Managerowie, warto by sami potrafili motywować i rozwijać swoich podwładnych każdego dnia, prowadząc sesje na zasadzie „training on the job”.

5. Komunikacja

Dobra wielostronna komunikacja jest niezmiernie ważna w każdej firmie, gdy zawodzi powstaje wiele niedomówień, konfliktów przez co firma nie działa jak należy. Pamiętać należy o komunikacji pionowej z góry na dół, czyli od zarządu do szeregowego pracownika, wizja i misja firmy, powinna być jasna dla każdego i warto by każda osoba się z nimi utożsamiała. Komunikacja powinna także działać w drugą stronę, od najniższego rangą pracownika do góry, np. za pomocą skrzynek pomysłów, pozwala to budować zaangażowanie i współodpowiedzialność za firmę, co przekłada się najmocniej na lojalność. Komunikacja pozioma między pracownikami w różnych działach, czy między działami jest podstawą dobrej kondycji firmy. Gdy ludzie działają wspólnie, łączą siły, wspierają się, wzajemnie szukają rozwiązań, efekty są ponad przeciętne i mocno rozwijają firmę. Gdy komunikacja pozioma zawodzi, powstaje chaos w firmie, rodzą się konflikty, a sytuacje znane z anegdot o miłości i współpracy działów np. marketingu i sprzedaży stają się faktem. Im większa firma, tym ważniejsza jest skuteczna i prawidłowa komunikacja, warto o tym pomyśleć i wprowadzić do kultury firmy regularne szkolenia budujące relacje między pracownikami i rozwijające zdolności komunikacji.

PODOBNE ARTYKUŁY

SMART – skutecznie realizuj cele

Wielu z Was pewnie słyszało, że by coś osiągnąć, trzeba mieć w życiu cel, prawda to powszechnie znana, dlaczego zatem tak niewiele osób to robi? Postanowiłem przeprowadzić eksperyment i ...

Czytaj więcej

Czemu tracimy klientów?

Pozyskać klienta to nie lada sztuka, ale jeszcze trudniejsza - to przekonanie go, by wracał. Lojalność klientów można zdobyć na wiele sposobów. Który zatem wybrać? Producenci, sprzedawcy, dostawcy usług, pośrednicy, agencje marketingowe i reklamowe, wszyscy starają się zrozumieć, jakimi przesłankami kieruje się klient podczas zakupów i wyboru usług, jak najlepiej i najszerzej zaspokoić jego potrzeby i wreszcie, jak sprostać oczekiwaniom konsumentów.

Czytaj więcej