Przez wiele lat zdobywaliśmy doświadczenie z zakresu zarządzania szeroko pojętym biznesem w wielu międzynarodowych firmach, postanowiliśmy podzielić się naszym doświadczeniem i wspierać polski biznes, szczególnie firmy, które mają aspiracje rozwijać się na wymagającym rynku dóbr i usług.

Naszą misją jest pomoc w rozwoju Małych i Średnich Przedsiębiorstw, chętnie podzielimy się know-how w różnych obszarach, zarówno od strony szkoleniowej, jak i doradztwa oraz wsparcia biznesowego.


apple-bag-collaboration-154-820x550-300x201
09 Sie 2017
Mariusz Walczak

Konsument zmiennym jest

Termin „konsument” pochodzi z łaciny. Od czasów starożytnych opisuje osobę, która nabywa pewne dobra, towary, usługi, najczęściej na własny użytek. To samo słowo od wieków, ale czy wciąż ten sam konsument?
Jeszcze nie tak dawno temu w Polsce wystarczyło mieć cokolwiek by to sprzedać. W latach 80. rynek kształtowali producent i sprzedawca konsument podążał do miejsca, w którym „rzucili” cokolwiek. Popyt, czyli zapotrzebowanie na produkty, był zdecydowanie większy niż podaż, a więc ilości produktów na rynku. Współcześnie, wolny rynek, odwrócił trend. W większości branż panuje ostra konkurencja, szczególnie tam, gdzie dominują globalne koncerny.
Teraz to producent i sprzedawca zabiegają o konsumenta, kuszą ofertami, pomysłami, programami, by ten zechciał odwiedzić ich sklep lub skorzystać z ich usług. Nie potrzeba żadnych badań żeby stwierdzić, że współcześnie konsument jest dużo bardziej wymagający. Jednak warto badaniami się wspierać, aby sprostać tym wymaganiom.

Wymagania konsumenta a HDI

W poszukiwaniu odpowiedzi na pytanie o wymagania i zachowania konsumentów pomóc może raport Mahbub ul Haqa i Amartya Sena, który powstał jeszcze w 1990 roku. To tam znajdziemy współczynnik HDI (HDI = Human Development Index, czyli wskaźnik rozwoju społecznego). Ekonomiści zauważyli, że na zachowania konsumenta wpływa poziom HDI, a na HDI składają się:
  • oczekiwana długość życia
  • poziom wykształcenia
  • dochód narodowy na osobę.
Od zasobności portfela, zależy jak wiele i jakiej natury potrzeb może on zaspokajać. Poziom wykształcenia, przekłada się na większą świadomość praw konsumenckich oraz wpływa na rozwój potrzeb, a także na proces decyzyjny konsumenta.
Im dłuższa jest oczekiwana długość życia, tym chętniej konsument zdecyduje się na zakup różnych dóbr, do użycia teraz lub w przyszłości. Oczywiście poza HDI, na poziom wymagań konsumenta mają wpływ lokalne uwarunkowania, środowisko, przyzwyczajenia, obyczaje, itp.
Szeroki wybór i dostępność produktów, a także konkurencyjność rynku, czyli liczba producentów oraz dostawców dóbr i usług spowodowały, że wybór najlepszego sposobu zaspokojenia danej potrzeby nie jest prosty, zatem konsument zaczął się coraz lepiej edukować. Internet pozwolił na szeroki dostęp do wielu informacji i umożliwił na wymianę opinii między konsumentami. Dlatego producenci, by mieć dobre wyniki sprzedażowe, muszą się mocno napocić, by tak dopasować swój produkt, żeby trafił w oczekiwania konsumenta i jego potrzeby. Właśnie znajomość tych potrzeb, jest dzisiaj tak ważna, by odnieść sukces na rynku, dlatego też duże firmy mają specjalne działy, które badają preferencje i zachowania konsumentów w konkretnych dziedzinach i branżach.
Tak jak wspomniałem, by dobrze poznać konsumenta, należy przeprowadzić wiele różnych badań, na które stać tylko największe firmy. Co zatem w przypadku firm, średnich i małych, które chcą wiedzieć, czy odwiedzający ich klienci są zadowoleni z usług, jakie mają potrzeby? Jednym z rozwiązań jest ciekawa aplikacja firmy Liki „Power Consumer”, oprogramowanie działa na wszystkich rodzajach urządzeń, w zależności od wersji, może być zintegrowane z kasami i generować różne raporty. Za jego pośrednictwem można nie tylko ułożyć ankietę dla klienta, np. z motywacyjną loterią, ale także zbadać stopień zadowolenia klienta z obsługi w sklepie.
Poznanie i zaspokojenie potrzeb konsumenta jak najlepiej, jest gwarancją sukcesu naszego biznesu i naprawdę od tego większość zależy, dlatego też nie należy bagatelizować tej sprawy. Pamiętać należy, że my żyjemy dzięki konsumentom, zatem trzeba o nich dbać.

PODOBNE ARTYKUŁY

SMART – skutecznie realizuj cele

Wielu z Was pewnie słyszało, że by coś osiągnąć, trzeba mieć w życiu cel, prawda to powszechnie znana, dlaczego zatem tak niewiele osób to robi? Postanowiłem przeprowadzić eksperyment i ...

Czytaj więcej

Jak powstrzymać rotację pracowników

Od początku roku media coraz głośniej donoszą, że w Polsce jest rynek pracownika. Co to znaczy? Jakie są tego konsekwencje? Czy można temu zaradzić? Spróbujemy odpowiedzieć na te pytania...

Czytaj więcej