Przez wiele lat zdobywaliśmy doświadczenie z zakresu zarządzania szeroko pojętym biznesem w wielu międzynarodowych firmach, postanowiliśmy podzielić się naszym doświadczeniem i wspierać polski biznes, szczególnie firmy, które mają aspiracje rozwijać się na wymagającym rynku dóbr i usług.

Naszą misją jest pomoc w rozwoju Małych i Średnich Przedsiębiorstw, chętnie podzielimy się know-how w różnych obszarach, zarówno od strony szkoleniowej, jak i doradztwa oraz wsparcia biznesowego.


shop
10 Paź 2017
Mariusz Walczak

Shopper – kim jest? Jak go zatrzymać?

Specjaliści od marketingu nie od dziś chcą dowiedzieć się, co wpływa na zakupowe decyzje ich klientów, konsumentów, shopperów. Chcą też wiedzieć jak raz zdobytego klienta zatrzymać przy marce. Oto garść porad.
Już w latach 40. ubiegłego wieku, głównym celem marketingu stało się rozpoznanie potrzeb konsumenta. Wiedza ta jest coraz bardziej potrzebna do osiągnięcia sukcesu na konkurencyjnym rynku, nic zatem dziwnego, że na badania od lat duże koncerny wydają sporą część marketingowego budżetu. Wraz z ulepszeniem metodologii oraz narzędzi do zbierania i analiz danych, zakres badań objął coraz większe obszary życia. Wszystko po to, by poznać nawyki zakupowe konsumenta, użytkownika produktów i wreszcie shoppera. Warto pamiętać, że o ile każdy shopper jest konsumentem, to już nie każdy konsument jest shopperem. Zatem kim jest ten drugi? Shopper to kupujący, który znajduje się w sklepie, często wykazuje chęć zakupu dobra, czy usługi, natomiast konsument to potencjalny użytkownik dóbr i usług, który w danym okresie może zupełnie nie być zainteresowany zakupem. Wraz z rozwojem technologii i narzędzi IT, możliwości analizy zachowań shopperów i użytkowników produktów, są niemal nieograniczone. Współcześnie możemy je śledzić na wielu poziomach. Skoro to shopper nastawiony jest na zakup, zrozumiałe jest, że to właśnie jego oczekiwania i ścieżkę zakupową należy rozpoznać jak najlepiej. Dzisiaj głównym wyzwaniem firm jest nie tyle pozyskanie nowych klientów, ale utrzymanie już zdobytych i spowodowanie by wracali jak najczęściej do sklepów. Wyniki wielu badań specjalistów od shopper marketingu, wskazują, że shopperzy nie tylko podczas zakupu kierują się jakością, funkcjonalnością, czy ceną produktów, równie ważnym stymulantem zakupu, a często decydującym bodźcem do zawarcia transakcji są komfort podczas dokonywania wyboru w sklepie i jakość obsługi. Dlatego firmy zajmujące się sprzedażą dóbr i usług, coraz częściej sięgają po narzędzia, takie jak np. Power Consumer, które umożliwiają zbadanie satysfakcji klienta z obsługi, czy zakupów w sklepie. Każdy z nas bywa lojalny wobec usługodawców i firm które zaspokajają nasze wewnętrzne potrzeby i oczekiwania z nieco innych powodów. Ale jak wynika z badań przeprowadzonych przez Janelle Barlow oraz Diannę Maul kierujemy się bardzo podobnymi pobudkami odejścia od wcześniej wybranych marek. Badania przeprowadzone wśród konsumentów pokazały niezbicie, że najczęstszym powodem przejścia klientów do konkurencji, czy też niepowrócenia do miejsca zakupu danych dóbr, była zła obsługa. Ten powód wskazało, aż 68% badanych osób. Niska jakość produktu odstraszyła od ponownego zakupu tylko 14%. Te badania pokazują, jak niezmiernie ważna jest edukacja sprzedawców w zakresie profesjonalnej obsługi klientów i jak pomocne mogą być mobilne urządzenia pozwalające pozyskiwać wiedzę o stopniu zadowolenia klientów, a także na interakcję z nimi.

PODOBNE ARTYKUŁY

SMART – skutecznie realizuj cele

Wielu z Was pewnie słyszało, że by coś osiągnąć, trzeba mieć w życiu cel, prawda to powszechnie znana, dlaczego zatem tak niewiele osób to robi? Postanowiłem przeprowadzić eksperyment i ...

Czytaj więcej

Jak powstrzymać rotację pracowników

Od początku roku media coraz głośniej donoszą, że w Polsce jest rynek pracownika. Co to znaczy? Jakie są tego konsekwencje? Czy można temu zaradzić? Spróbujemy odpowiedzieć na te pytania...

Czytaj więcej